Системи управљања вјештачком интелигенцијом (AI): Шта предузећа треба да знају

 

Преузето са: www.iso.org

Од развоја аутономних возила до раста генеричких алата за вјештачку интелигенцију попут ChatGPT и Google Bard, вјештачка интелигенција (AI) је темељ наше свакодневице. Па, шта је AI? На примјер, погледајмо виртуелне помоћнике односно асистенте којима управља вјештачка интелигенција (AI) који реагују на гласовне команде и обављају задатке на основу корисничког инпута. То је само један примјер како су AI технологије интегрисане у свакодневне уређаје како би их учиниле интуитивнијим и способним за интеракцију с људима на природан и користан начин.

Међутим, ту прича не стаје. Апликације вјештачке интелигенције већ на револуционаран начин побољшавају пословања предузећа. Напредак у машинском и, посебно, у дубоком учењу ствара промјену парадигме у готово сваком сектору индустрије. Обухватајући разноврсне области као што су здравство, финансије и информационе технологије, вјештачка интелигенција је прва увела иновације и оптимизацију у бројна подручја. А у самом средишту свих тих дешавања наћи ћете системе управљања вјештачком интелигенцијом.

С обзиром на ризике и комплексност вјештачке интелигенције, веома је важно да постоје снажни механизми управљања. Системи управљања вјештачком интелигенцијом играју кључну улогу у развоју и имплементацији AI технологија. Овдје ћемо детаљније размотрити важност таквих система у пружању ефикасних процјена и третмана ризика везаних за вјештачку интелигенцију.

Садржај

1.    Шта је вјештачка интелигенција?

2.    О системима управљања вјештачком интелигенцијом

3.    Од ризика до прилика

4.    Откључавање потенцијала вјештачке енергије

Шта је вјештачка интелигенција?

Вјештачка интелигенција (AI) је технологија која омогућава машинама и рачунарским програмима да постану паметни, омогућавајући им обављање задатака који обично захтијевају људску интелигенцију. То укључује ствари попут разумијевања људског језика, препознавања образаца, учења из искуства као и доношење одлука. У суштини, AI системи функционишу тако што обрађују огромне количине података, тражећи обрасце према којима ће моделирати властито доношење одлука.

Иако ова дефиниција пролази код лаика, она, међутим, није потпуно тачна. Дакле, шта је тачно вјештачка интелигенција? Према ISO/IEC TR 24030:2021[1], AI је „способност стицања, обраде, стварања и примјене знања, задржаног у облику модела, за обављање једног или више датих задатака”. Ова дефиниција је прецизнија с технолошке тачке гледишта и није ограничена на области гдје се већ користи AI, већ оставља простор за даљи развој.

О системима управљања вјештачком интелигенцијом

Дакле, како AI функционише? AI систем ради на основу уноса односно инпута, укључујући унапријед дефинисана правила и податке које достављају људи или машине, како би обављао одређене задатке. Другим ријечима, машина прима инпут из околине, а затим процесуирањем инпута кроз један или више модела и основних алгоритама рачуна и изводи закључак о излазним подацима.

С обзиром на експоненцијални раст вјештина вјештачке интелигенције, јавља се озбиљна забринутост у вези с приватношћу, пристрасношћу, неједнакошћу и безбједношћу. Проучавање начина на које ризици вјештачке интелигенције утичу на кориснике кључно је да би се омогоћила одговорна и одржива примјена ове технологије. Предузећима је данас више него икад потребан оквир који ће их водити на њиховом путовању кроз вјештачку интелигенцију. ISO/IEC 42001, први глобални стандард за систем управљања вјештачком интелигенцијом, задовољава ту потребу.

ISO/IEC 42001 је глобално признат стандард који пружа смјернице за управљање вјештачком интелигенцијом. Он нуди систематски приступ рјешавању изазова повезаних с имплементацијом вјештачке интелигенције унутар признатог оквира система управљања, обухватајући области као што су етика, одговорност, транспарентност и заштита података. Дизајниран да надгледа различите аспекте вјештачке интелигенције, стандард пружа интегрисани приступ управљању AI пројектима, од процјене ризика до ефикасних мјера за њихово уклањање.

Од ризика до прилика

Стандард ISO/IEC 42001 је ту како би помогао предузећима и широј друштвеној заједници да на безбједан и ефикасан начин извуку максималну вриједност из употребе вјештачке интелигенције (AI).

Корисници могу остварити бројне користи, попут:

  • унапређења квалитета, безбједности, пратљивости, транспарентности и поузданости AI апликација;
  • побољшања ефикасности и процјене ризика везаних за вјештачку интелигенцију;
  • већег повјерења у AI системе;
  • смањења трошкова развоја вјештачке интелигенције;
  • бољег усклађивања с регулаторним захтјевима кроз специфичне контроле, шеме аудита и смјернице које су у складу с новим законима и прописима.

У суштини, све те предности доприносе етичкој и одговорној употреби вјештачке интелигенције за људе широм свијета.

Свеобухватан циклус сталног унапређења

Као стандард система управљања, ISO/IEC 42001 се заснива на „Планирај-Изврши-Провјери-Дјелуј” процесу успостављања, имплементације, одржавања и сталног унапређења вјештачке интелигенције. Овај приступ је важан из много разлога:

  • Прво, обезбјеђује да се препозна вриједност раста AI-а и да се уведе одговарајући ниво надзора.
  • Друго, систем управљања омогућава организацији да проактивно прилагоди свој приступ у складу с експоненцијалним развојем технологије.
  • И коначно, подстиче организације да обављају процјене ризика везане за вјештачку интелигенцију и дефинишу активности третмана ризика у редовним интервалима.

С обзиром на брзу прихваћеност вјештачке интелигенције на глобалном нивоу, предвиђа се да ће ISO/IEC 42001 постати интегрални дио успјеха организације, те наставити путем других стандарда за системе управљања попут ISO 9001 за квалитет, ISO 14001 за заштиту животне средине и ISO/IEC 27001 за IT безбједност.

Искоришћавање потенцијала вјештачке интелигенције

Јасно је да ће временом вјештачка интелигенција наставити да се побољшава и развија. Како то буде чинила, AI менаџмент мораће да се прилагоди тим промјенама, фокусирајући се на различите начине одржавања и убрзања AI система за потребе пословног свијета. Налазимо се на раскрсници гдје је потребно примијенити одмјерен приступ. Како искористити пуни потенцијал AI-ја, а истовремено избјећи ризике?

Балансирање између прилика и ризика је могуће само уз постојање снажних система управљања. Зато је важно да се лидери у пословању и индустрији информишу о ISO/IEC 42001 ‒ систему управљања вјештачком интелигенцијом који поставља основу за етичко, сигурно и прогресивно коришћење вјештачке интелигенције у различитим апликацијама. Све то је потребно добро избалансирати, а јасно разумијевање тог баланса може нам помоћи да избјегнемо замке на које наилазимо на нашем заједничком путу.

 


[1] Стандард BAS ISO/IEC TR 24030:2022, Информациона технологија - Вјештачка интелигенција (АI) - Случајеви употребе, је усвојен у босанскохерцеговачкој стандардизацији.