Otvaranje puta za sigurnu uporabu električnih romobila
Autor: Jewel Thomas
Preuzeto i prevedeno s www.iec.ch
Članak na engleskome jeziku možete pročitati ovdje
Električni romobili pojavili su se kao praktičan i ekološki prihvatljiv način prijevoza diljem svijeta. IEC (Međunarodna elektrotehnička komisija) razvija međunarodne standarde koji se bave njihovim tehničkim zahtjevima i pitanjima sigurnosti.
Sve više živimo u urbaniziranim sredinama i gradovima, što za posljedicu ima povećan promet, buku i zagađenje. Električni romobili (e-romobili), koji predstavljaju ekološki prihvatljiv, fleksibilan, praktičan i jeftiniji način prijevoza, postali su popularna opcija za mnoge putnike. Nedavna pandemija COVID-19 dodatno je doprinijela njihovoj većoj uporabi za kratke relacije, svakodnevne vožnje, rekreaciju i turističke aktivnosti. Standardni ili sklopivi e-romobili omogućavaju izbjegavanje gužvi i mogu predstavljati rješenje za „prvi i posljednji kilometar“ u kombinaciji s javnim prijevozom.
E-romobili su dvotočkaši koje pokreće električni motor i za rad im nije potrebno gorivo jer koriste baterije. Litij-ionske (Li-ion) baterije danas najčešće koriste e-romobili i električna vozila (EV), jer mogu spremiti više energije, duže traju i lakše su u usporedbi s drugim vrstama baterija.
Sigurnost i performanse Li-ion ćelija koje se koriste u baterijama standardizirao je IEC. Serija standarda IEC 62660[1] za sekundarne litij-ionske ćelije za pogon električnih vozila sastoji se od tri dijela i pokriva ispitivanja performansi, ispitivanje pouzdanosti i zahtjeve za sigurnost. Sami baterijski sklopovi za EV standardizirani su prema standardu ISO 12405-2, koji određuje postupke ispitivanja za Li-ion baterijske sklopove i sustave namijenjene električnim cestovnim vozilima.
IECEE (IEC-ov sustav za ocjenjivanje usuglašenosti elektrotehničke opreme i komponenti) jedan je od četiri IEC-ova sistema za ocjenjivanje usuglašenosti. Ovaj sustav provodi shemu za ispitivanje sigurnosti, performansi, interoperabilnosti komponenti, energetske učinkovitosti, elektromagnetne kompatibilnosti i prisustva opasnih supstancija u baterijama.
Baterije se mogu puniti tako što se e-romobil priključi na izvor napajanja ili na stanicu za električno punjenje. Novi razvoj zamjenjivih baterija (više o tome u članku Prednosti zamjene baterija kod EV) predstavlja još jednu opciju koja dobija na značaju. Prema riječima Brama Rotthiera, tajnika nedavno formiranog tehničkog komiteta IEC TC 125, čiji je intervju dat u nastavku, prosječan romobil ima kapacitet baterije od 500 vat-sati (Wh) i prelazi oko 50 km pri prosječnoj brzini od 25 km/h.
Prognoze rasta za e-romobile – iznajmljene ili u vlasništvu
Ciljevi za smanjenje emisije ugljikovog dioksida i prometnih gužvi, u kombinaciji s društvenim promjenama, potiču rast tržišta e-romobila. Prema izvješću koje je objavio Global Market Insights 2024. godine, tržišna vrijednost e-romobila u 2023. iznosila je 23,7 milijardi USD, a u razdoblju od 2024. do 2032. očekuje se godišnji rast od preko 6%. Tehnološki napredak, kao što su GPS praćenje, pametne aplikacije i poboljšane sigurnosne funkcije, također ima veliki utjecaj. Kina, Indija i ASEAN zemlje ostvarile su oko 94% ukupnog prihoda od e-romobila u 2023. godini.
Dok se značajan broj korisnika odlučuje za kupovinu vlastitog e-romobila, sustavi iznajmljivanja i dijeljenja su veoma popularni u sve većem broju gradova diljem svijeta. Prema izvješću koje je 2025. objavio Straits Research, globalna tržišna vrijednost dijeljenih e-romobila u 2024. iznosila je 1,53 milijarde USD, a predviđa se rast na 7,1 milijardu USD do 2033. godine. Europa trenutačno prednjači u ovome sektoru, ali se očekuje da će azijsko-pacifička regija zabilježiti godišnji rast od 23% u razdoblju od 2022. do 2032. godine, s Kinom kao glavnim nositeljem toga rasta.
Usluge iznajmljivanja zabranjene u nekim gradovima
Međunarodna agencija za obnovljive izvore energije (IRENA) ističe u jednom pregledu da dijeljena vozila kao što su e-romobili obično imaju veću stopu iskorištenosti nego vozila u privatnom vlasništvu i da pomažu u ubrzavanju energetske tranzicije. Međutim, tu su i neki nedostatci. Unatoč početnim uspjesima, gradovi poput Pariza i Graza odlučili su zabraniti iznajmljivanje e-romobila zbog zabrinutosti u vezi sa sigurnošću, kulturom ponašanja u prometu i regulativama.
U Španjolskoj su neki gradovi poput Barcelone i Mallorce 2023. godine privremeno zabranili osobne romobile u javnom prijevozu, zbog rizika od zapaljenja baterija. Od siječnja 2024. godine, u toj zemlji je dopuštena prodaja samo certificiranih e-romobila. U jednom članku koji se bavi ovakvom vrstom situacija pretežno u Njemačkoj ističe se zabrinutost glede sigurnosti, kulture ponašanja i nedostatka jedinstvenog europskog regulatornog okvira za korištenje malih električnih vozila na javnim putevima. Kao pozitivan primjer navodi se uspješna strategija upravljanja sustavima za dijeljenje e-romobila u Düsseldorfu, koja uključuje platforme za analizu podataka i patrole na terenu.
IEC standardi otvaraju put ka usklađenim regulativama
Jedan od problema s e-romobilima jeste nedostatak globalne legislative. U Europi različite zemlje, a ponekad čak i gradovi, razvijaju svoje tehničke regulative. U Sjedinjenim Američkim Državama ne postoji jedinstvena nacionalna regulativa, iako pojedine savezne države imaju vlastita pravila. Tu na scenu stupa rad IEC-a i drugih organizacija za standardizaciju. Jedan od najnovijih tehničkih komiteta IEC-a, IEC TC 125, priprema standarde za električna prijevozna sredstva namijenjena za uporabu na javnim putevima ili u javnim prostorima, kao što su e-romobili i e-transporteri. Pod e-transporterima se obično podrazumijevaju električna dostavna vozila za teret ili osobnu uporabu, ali IEC ih definira kao bilo koje električno prijevozno sredstvo namijenjeno za javne puteve ili prostore, koje omogućava prijevoz ljudi i/ili robe.
Serija standarda IEC 63281 odnosi se na e-transportere i definira zahtjeve i metode ispitivanja za električnu i mehaničku sigurnost, performanse i izdržljivost, funkcionalnu sigurnost, elektromagnetnu kompatibilnost, održavanje, popravke i reciklažu, kao i infrastrukturu za razmjenu energije, poput priključnih stanica i sustava za skladištenje. Standard IEC 63281-3-1:2024 omogućava objektivnu usporedbu vremena vožnje e-romobila uzimajući u obzir temperaturu, uvjete uporabe i modele različitih proizvođača.
E-tech je razgovarao s tajnikom komiteta TC 125 Bramom Rotthierom kako bi saznao više o standardizaciji e-romobila u okviru IEC-a.
Koji su to novi standardi koje priprema TC 125?
Jedna važna nova tehnologija su autonomni ili samovozeći e-transporteri. Ova rješenja već se primjenjuju u nekoliko zemalja. Međutim, to je oblast koju je neophodno standardizirati. Tijekom 2026. godine planiramo objaviti IEC 63281-2-2, prvi standard koji se bavi zahtjevima za sigurnost i metodama ispitivanja za autonomne teretne e-transportere.
Koji su izazovi u standardizaciji ove oblasti?
Najveći izazovi su brz razvoj tehnologije, različite lokalne regulative u pogledu uvjeta uporabe i tehničkih karakteristika vozila, kao i suradnja s europskim tijelom za standardizaciju CEN, koje također radi na srodnim standardima. To je istodobno i odlična prilika jer naš rad čini relevantnim i potiče sudjelovanje različitih zainteresiranih strana u procesu standardizacije.
Neki analitičari ističu nedostatak usklađenih regulativa za e-romobile. Kakvo je Vaše mišljenje?
U mojoj zemlji, Belgiji, lokalni zakonodavci donijeli su regulativu koja omogućava pojavljivanje e-romobila na javnim putevima. Znam dosta ljudi kojima je to sada redovit način prijevoza, pretežno za „posljednji kilometar“. Mislim da u Europi ne nedostaje tehnička regulativa – postoji više europskih direktiva i uredbi koje su relevantne za e-romobile, poput onih koje se odnose na strojeve, elektromagnetnu kompatibilnost i baterije. Trenutačno radimo na standardima koji mogu pomoći proizvođačima da se usklade s tim regulativama. Za to je ključna suradnja s europskim tijelima CEN i CENELEC.
Kako standardi koje je izradio TC 125 pomažu industriji i regulatornim tijelima u rješavanju pitanja sigurnosti?
Pomažemo različitim zainteresiranim stranama tako što dokumentiramo konsenzus koji su postigli stručnjaci iz TC 125 u vezi s najnovijim dostignućima u oblasti sigurnosti e-romobila. Ti dokumenti pružaju jasne smjernice regulatornim tijelima i industriji. U ovom procesu sudjeluju stručnjaci i različite interesne skupine sa svih kontinenata i iz različitih oblasti, i otvoreni smo za uključivanje dodatnih stručnjaka s iskustvom u radu s e-transporterima.
Na kraju, kakve su vaše prognoze za budućnost e-romobila?
Ja vidim svijetlu budućnost za ovakvu vrstu vozila. Ne samo za e-romobile, već i za e-transportere i laka električna vozila uopće. Sve veća raznolikost ovih vozila omogućava ljudima da pronađu rješenje za mobilnost koje im odgovara. Ako se ovaj razvoj zaista ostvari, bit će mnogo posla za nas u godinama koje dolaze!
Bram Rotthier vodi Odjel za energetsku tehnologiju na Sveučilištu primijenjenih znanosti Odisee i tehnički je direktor LEVA-EU. Osobito je zainteresiran za standardizaciju lakih električnih vozila. Osim uloge tajnika TC 125, također je ekspert koji radi u više tehničkih komiteta i radnih skupina u okviru ISO-a, CEN-a i CENELEC-a.
[1] Institut za standardizaciju Bosne i Hercegovine je objavio standarde:
1. BAS EN IEC 62660-1:2020 Sekundarne litij-ionske ćelije za pogon električnih cestovnih vozila – Dio 1: Ispitivanje značajki, putem Tehničkog komiteta BAS/TC 64, VS2 - Elektrotehnička standardizacija.
2. BAS EN IEC 62660-2:2020 Sekundarne litij-ionske ćelije za pogon električnih cestovnih vozila – Dio 2: Ispitivanje pouzdanosti i nepravilne uporabe, putem Tehničkog komiteta BAS/TC 64, VS2 - Elektrotehnička standardizacija.
3. BAS EN 62660-3:2019 Sekundarne litij-jonske ćelije za pogon električnih cestovnih vozila – Dio 3: Zahtjevi za sigurnost, putem Tehničkog komiteta BAS/TC 64, VS2 - Elektrotehnička standardizacija.